Προσθέστε υπότιτλο εδώ

Πουαντιγισμός

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΘΕΜΑ:

Βασικό στοιχείο της σύνθεσης ενός έργου είναι το σημείο, η κουκκίδα δηλαδή. Οι μαθητές ερευνούν και μαθαίνουν τα βασικότερα στοιχεία του Πουαντιγισμού. Παρατηρούν πίνακες διάσημων ζωγράφων όπως του Σινιάκ και του Σερά και ανακαλύπτουν τα μυστικά σχεδίασης σε καθένα από αυτούς. Ξεφυλλίζοντας το βιβλίο του μουσείου Ορσέ του Παρισιού, οι μαθητές εντυπωσιάζονται από τον τρόπο με τον οποίο οι ζωγράφοι χρησιμοποιούν απλές τελείες καθαρού χρώματος και συνθέτουν τα χρώματα. Κατανοούν δηλαδή ότι σημεία με κάποια τάξη δημιουργούν ρυθμό, όπως οι νότες στη μουσική. Εισάγεται έπειτα ο νέος όρος : Πουαντιγισμός και δίνονται οι παρακάτω πληροφορίες στους μαθητές :

«Ο Πουαντιγισμός είναι ένα καλλιτεχνικό ρεύμα που ξεκίνησε γύρω στα 1885 , στη Γαλλία από το ζωγράφο Seurat ο οποίος θέλησε να μελετήσει το χρώμα και να εφαρμόσει επιστημονικά τον ιμπρεσιονισμό. Δημιούργησε ένα είδος ζωγραφικής με το οποίο μικρές κουκίδες καθαρού χρώματος αναμειγνύονται για να δώσουν ένα συγκεκριμένο χρώμα. Για παράδειγμα κουκίδες κίτρινου και μπλε δίνουν πράσινο χρώμα. Από τους κύριους εκφραστές είναι : George Seurat (Σερά) , Paul Signac (Σινιάκ), Οι πουαντιγιστές απέρριψαν τη χρήση των γραμμών και ζωγράφιζαν με κουκκίδες διαφόρων χρωμάτων, δημιουργώντας την εντύπωση μιας ενιαίας απόχρωσης. Μπορεί το κόκκινο και το μπλε μαζί να δίνουν πράσινο, μα οι μπλε και κόκκινες βούλες των πουαντιγιστών ποτέ δεν ενώθηκαν σε παλέτα ζωγράφου. Αυτός που τις ένωσε ήταν ο εγκέφαλος του θεατή, παρατηρητή: από την απόσταση που συνήθως αντικρίζουμε ένα πίνακα, το χρώμα φαινόταν ένα - πράσινο.»

"Κυριακή απόγευμα στο νησί Grande Jatte" George Seurat , 1886                                                                     "Asnieres" Paul Signac 1887

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Εικαστικά Γ' και Δ' Δημοτικού , βιβλίο δασκάλου, εκδ. Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα
1,2. Corinne Graber, jean Francois Guillou, 0/ Ιμπρεσιονιστές, εκδ. Γκοβοστή, Αθήνα

ΑΞΟΝΕΣ
Υλικά που χρησιμοποιήθηκαν : Μολύβια, μπατονέτες, τέμπερες, έργα με σημεία, υφή, παρατήρηση φυσικού και δομημένου περιβάλλοντος, ζωγραφική, κατασκευές, γνωριμία με έργα τέχνης.


ΣΤΟΧΟΙ
Να κατανοήσουν οι μαθητές ότι το σημείο είναι το μικρότερο ορατό στοιχείο στη φύση και στην τέχνη.
Να δημιουργήσουν μόνο με σημεία έτσι ώστε να αντιληφθούν το σπουδαίο ρόλο που κατέχουν αυτά στην τέχνη.
Να αναζητήσουν και να ανακαλύψουν στη φύση και στο περιβάλλον τους διάφορα σημεία.
Να γνωρίσουν έργα καλλιτεχνών, να εκφράσουν τα συναισθήματά τους και να μάθουν νέους όρους τέχνης.
Να παίξουν με τα χρώματα και να παρατηρήσουν το διαφορετικό τρόπο μίξης τους.


ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
«Δημιουργήστε ένα έργο με την τεχνοτροπία του πουαντιγισμού.»

Μέσα σε ένα δίωρο οι μαθητές ανέλαβαν να ολοκληρώσουν το έργο τους, αφού πρώτα ενημερώθηκαν για την τεχνοτροπία του πουαντιγισμού. Οι καλλιτέχνες ζωγραφίζουν χρησιμοποιώντας το πιο απλό στοιχείο της φύσης και του δομημένου περιβάλλοντος, το σημείο. Οι μαθητές πληροφορούνται για το κίνημα του πουαντιγισμού και παρατηρούν έργα σημαντικών καλλιτεχνών. Αναρωτιούνται πώς οι ζωγράφοι έχουν συνδυάσει τα χρώματα. Πώς κοιτώντας από μακριά ένα έργο τέχνης ανακαλύπτουν νέες αποχρώσεις καθαρών χρωμάτων. Οι μαθητές διακρίνουν τις κουκκίδες στα έργα του πουαντιγισμού. Κοιτούν την 1 η εικόνα στην οποία ο Σερά ζωγράφισε ένα απογευματινό περίπατο, χρησιμοποιώντας κουκκίδες. Στη 2η εικόνα ο Σινιάκ ζωγράφισε ένα θαλασσινό τοπίο επίσης βάζοντας σημεία κίτρινα και μπλε το ένα κοντά στο άλλο για να δημιουργηθεί η εντύπωση του πράσινου χρώματος. Αφού γνώρισαν έργα διάσημων ζωγράφων, κλήθηκαν να δημιουργήσουν το δικό τους ομαδικό έργο. Οι μαθητές χωρίστηκαν σε ομάδες των 2 ατόμων. Η κάθε ομάδα ανέλαβε ένα θέμα. Τα θέματα ήταν τα εξής : Παραδείσια πουλιά, Θαλασσινό τοπίο, Ανεμόμυλος, Νεκρή φύση (φρούτα), Ορεινό τοπίο. Δημιούργησε ο καθένας τη δική του εικόνα σύμφωνα με την τεχνοτροπία του πουαντιγισμού, ανάλογα με το θέμα τους.

Τα έργα των μαθητών παρουσιάζονται παρακάτω: